I powiem Ci, że ma rację .... tylko jakoś mam to w nosie
Swoimi vw tez tak jezdze od ponad roku tylko moc na 100% zeby byc lepiej widocznym :diabelski_usmiech i narazie spokoj tylko czasami na cb "kolego wlacz sobie swiatelka"
Tryb amerykański i halogeny tylko z przodu , ostatnio mnie zatrzymali do kontroli i nic sie nie zapytali 8)
Zamieszczone przez gradek
Może byś tak uszczknął rąbka tajemnicy z przykładami jak to ma wyglądać dla kilku wartości np. 90%, 80%?
Co do jasność to wczoraj kodowałem takie samego caddyca jak mój ustawiłem światła w trybie skandynawskim na 50% i nie wyglądało to najgorzej...
Ja mam amerykański i uruchomione przeciwmgielne jako dzienne - ale to tylko dlatego, że wrzuciłem do głównych lamp OSRAM NIGHT BREAKER i chcę zobaczyć ile żarówki wytrzymają. Wcześniej jeździłem na amerykańskim i światłach mijania.
I powiem Ci, że ma rację .... tylko jakoś mam to w nosie :-) przepisy przepisami, a logika swoje (bo co rodzaj świateł z przodu ma do tylnych lamp - to w kontekście widoczności auta) :-) jeżdżę już tak ponad rok i nawet ze dwa razy byłem zatrzymywany i nigdy nie było w tej kwestii żadnej dyskusji. Jest to standardowa funkcja sterownika, więc nawet gdyby ktoś się przyczepił, to mam jakąś linię obrony.
No tak - tylko zwróć uwagę na to, że Tobie się świecą halogeny, w których obniżyłeś poziom mocy, przez co "robią" za światła dzienne. Zresztą równie dobrze w miejsce halogenów można wkręcić światła do jazdy dziennej z homologacją i wtedy już nikt się nie doczepi. Świecić będą tak samo jak halogeny z obniżoną mocą tylko, że będą miały stosowny znaczek na kloszu. :-). Więc teoretycznie podczas kontroli nikt nie powinien "dymić" :-) i jak widać na Twoim przykładzie "nie dymi" :lol: . Natomiast światła mijania to mijania i ich funkcjonowanie zostało jasno określone w rozporządzeniu. I tutaj pojawia się pytanie - jak zareagowaliby policmajstry gdybyś miał świecące tylko i wyłącznie mijania? Może ktoś to już przerabiał w konfrontacji z mundurowymi? Ale z drugiej strony jak słusznie zauważyłeś nie istotne jest to, które światła świecą z przodu - ważne jest tylko to, żeby samochód był widoczny.
[ Dodano: Pią 20 Sie, 10 22:10 ]
Zamieszczone przez vw2008
.......Co do jasność to wczoraj kodowałem takie samego caddyca jak mój ustawiłem światła w trybie skandynawskim na 50% i nie wyglądało to najgorzej...
Trzeba tylko pamiętać, że w żarówce halogenowej istotną rolę odgrywają tzw. halogenki (jod, chlor, brom i fluor) wypełniające szklaną bańkę przez co powodują samoregenerację żarnika. Samoregeneracja - w dużym skrócie - polega na tym, że wolfram z żarnika pod wpływem temperatury paruje, łącząc się z gazem (jodem) w bańce tworząc jodek wolframu. A gdy taki jodek wolframu znajdzie się w pobliżu rozgrzanego żarnika następuje jego rozkład i wolfram osiada z powrotem na żarniku "odbudowując" go.
Aby taka samoregeneracja następowała warunkiem koniecznym jest, żeby temperatura bańki nie była niższa od 250*C. Dosyć duże zmniejszenie napięcia zasilania poniżej znamionowego może spowodować zatrzymanie tego procesu i zmniejszenie żywotności żarówki halogenowej.
A zatem tak się zastanawiam, czy "zjechanie" z tą jasnością do 50% nie skróci w znaczącym stopniu żywotności żarówki. Ale z drugiej strony tam, gdzie więcej wolframu odparuje włókno stanie się cieńsze i bardziej się będzie rozgrzewać a wyższa temperatura spowoduje szybszy rozkład jodku wolframu, a co za tym idzie szybsze odtworzenie włókna w miejscu jego dużej utraty. Czyli mamy takie sprzężenie zwrotne.
A zatem najważniejsze jest zapewnienie odpowiedniej temperatury, a na pewno takiej nie osiągniemy jeśli żarówka będzie często wyłączana.
1. Czy da radę włączyć vcdsem halogeny zamiast świateł mijania jako fukncja LH/CH.
2. Czy da radę zmniejszyć moc i skrócić czas obecnie mam 30 s jeśli mam włącznik świateł na on i 80 s jeśli włącznik ona ff ?
Fajnie że LH/CH u mnie działa wersji O2 przed FL ale wolałbym żeby to halogeny pełniły tą bajeracką funkcję. Trochę te 80 s a nawet 30 s długo wolałbym tak na max 10s.
Przecież nie chodzi o jazdę na p-mgielnych (notabene jest to dobry sposób oszczędzenia reflektorów głównych w dzień, przy normalnej widoczności), tylko o używanie ich jako comming/leaving home. Co ma do tego policja? Nie przesadzajmy, że będą za ludźmi ganiać i za to mandaty wystawiać, bo w ten sposób dojdziemy do wniosku, iż światła mijania również nie służą do tego by na postoju przy wyłączonym silniku oświetlać drogę koło domu.
Dziękuję, już sobie ustawiłem światła dzienne mijania, faktycznie nie znalazłem możliwości funkcji LC/CH via halogeny, LH na 10 s a CH na 30 s (w razie zapotrzebowania)
Chciałem włączyć jeszcze drugi halogen tzn prawy ale coś mój vcds nie chce tego uruchomić.
BTW. A wiec jesli swiatla do jazdy dziennej nie wymagaja swiatel pozycyjnych z tylu, to ja mam jeszcze lepszy pomysl. Opcja amerykanska z wlaczonymi swiatlami przeciwmgielnymi jako swiatla dzienne i obnizone w nich napiecie, zeby zarowek nie zmianiac co pol roku. Wszystko jest legalne bo samochod ma taka mozliwosc w swoim sofcie, a wiec zostal tak homologowany
Trochę odkopałem temat, bo chyba sobie włączę taki bajer, ale zastanawiam się czy jest jakaś linia obrony w przypadku kontroli, przeglądu rejestracyjnego i nie daj Boże walki z ubezpieczycielem, który stwierdzi, że mamy nieprzepisową przeróbkę w samochodzie.
Ten post to chyba bardziej ironia co nie? Niby ma taką możliwość w sterowniku i został tak homologowany. To coś zmienia, że jest taka fabryczna opcja, czy jednak oznaczenie RL ucina wszelkie spekulacje co do legalności?
Pozwoliłem sobie odświeżyć temat. W związku z tym mam pytanie:
1) Czy tryb amerykański jest w Polsce dozwolony?
.........
Kiedyś już wyjaśniałem tę kwestię na forum. Mój znajomy zwrócił się z takim pytaniem do Kolegi z "drogówki" i dowiedział się, że trybu amerykańskiego (świecą się tylko i wyłącznie, z przodu światła mijania) nie wolno używać w Polsce a jedynie tylko tryb skandynawski chyba, że nastąpi nowelizacja Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. Jest tam mowa (tabela - wiersz 18) o nie włączaniu się tylnych świateł pozycyjnych, świateł obrysowych (jeżeli występują) oraz oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej - ale w tym punkcie jest mowa tylko i wyłącznie o światłach do jazdy dziennej.
Jeżeli natomiast świecą się światła mijania to zgodnie z zapisem wspomnianego Rozporządzenia (tabela - wiersz 2) "3) włączenie świateł mijania nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła jako ostrzegawczego sygnału świetlnego".
A zatem tryb amerykański (światła mijania) póki co odpada.
I powiem Ci, że ma rację ....
Przede wszystkim czytajac ten watek zgubilem sie. Jedni chyba mysla o dziennych inni o mijania swiatłach. Wiec sprostuje. Czytalem wlasnie rozporzadzenie z 4maja 2009 i tabele. Nowelizacja pojawila sie, aczkowlwiek w temacie tych swiatel nic nie zmienila.
Zatem tak, w niektorych dobrze wyposazonych modulach komfortu mozna ustawic tryb skandynawski lub ameryki polnocnej do swiatel jazdy dziennej (daylight). W trybie skandynawskim ustawianym przez producenta swiatlami do jazdy dziennej sa swiatla mijania plus tylne czerwone. W trybie amerykanskim nie ma tylnych a przednie swieca z moca 50%. To tyle co do samego trybu skandynawskiego.
W przypadku wlaczenia swiatel mijania tylne musza byc, ale swiatal do jazdy dziennej a swiatal mijania to sa rozne pojecia i sa mylone przez kierowcow z powodu przyzwyczajenia do tego, ze producenci masowo wlaczaja tryb skandynawski, bo nie bylo aut z LEDAMI.
W przypadku swiatel do jazdy dziennej - utozsamiane z LEDAMI, choc to nie musza byc LEDy) swiatla boczne, tylne oraz tylne rejestracyjne nie sa wymagane, o czym mowi punkt 3 w wierszu 18 tabeli rozporzadzzenia oraz przypis 45) ponizej jej. Punkt 3. mowi o polaczenu elektryzcnym: przednie, boczne(jesli są) i tylne światal pozycyjne, swiatal obrysowe( jesli są) NIE WLACZAJA SIE gdy SA WLACZONE SWIATLA do JAZDY DZIENNEJ. Punkt ten tyczy sie aut rejestrowanych po raz pierwszy po grudniu 2009. We wczesniejszych autach dopuszcza sie: aby nie mozna ich bylo wlaczyc, jesli nie sa jednoczesnie wlaczone tylne swiatal pozycyjne.
Jesli ktos nie rozumie tego zapisu, to powiem prosciej: W autach sprzed 31 grudnia 2009 jesli nie mozna wlaczyc przednich dziennych bez tylnych swaitel, to dopuszcza sie takie coś.
Jaki z tego morał: ze zakladajac instalcje lub wykorzystujac halogeny do przeciwmgielnych i dopasowujac ich jasnosc swiecenia mozemy w zakodowac komfortu modul na tryb ameryki polnocnej.
Wspomniany policjant moze mial na mysli ze swiatal mijania musza byc z tylnymi. Wtedy mial racje. Jesli natomiast twierdził, ze do jazdy dziennej musza byc tylne swiatal, to sie mylil.
Co ciekawe, nie ma zdefiniowanych parametrow swiecenia w tej tabeli dotyczacej swaitel do jazy dziennej. Umiejscowienie owszem, ale o swieceniu nie ma nic.
Temat uwazam za zamkniety i prosze nie siac plotek. Jesli nie rozumiemy danego zapisu z ustawy, prosze przeczytac go nawet i 10 razy. Sam tak czasem robie, bo jezyk prawniczy ma swoj styl i nie kazdy w mig go rozumie.
Wczoraj dla sportu przećwiczyłem w poszukiwaniu tych dwóch przeciwmgielnych kodowania od 32 do 40. Nieparzyste = przeciwmgielne po lewej, parzyste po prawej. Dzienne chodzą. Nie wiem czym to się różni. Na 39 i 40 wywaliło mi błąd żarówek do jazdy dziennej. W samochodach z tylnymi szybami elektrycznymi te żarówki są podpięte do innych pinów, więc tak sobie wydumałem, że 39 będzie dobrym kodowaniem dla nich. Co by też potwierdzało nasze doświadczenie z Andysem - mój sterownik podpięty do jego auta wywalał cały czas błąd dziennych. A u mnie luzik. :|
(...)
Jaki z tego morał: ze zakladajac instalcje lub wykorzystujac halogeny do przeciwmgielnych i dopasowujac ich jasnosc swiecenia mozemy w zakodowac komfortu modul na tryb ameryki polnocnej.
(...)
Co ciekawe, nie ma zdefiniowanych parametrow swiecenia w tej tabeli dotyczacej swaitel do jazy dziennej. Umiejscowienie owszem, ale o swieceniu nie ma nic.
Masz rację. Ciekawie przygotowany opis i pewnie co nieco rozjaśnia niezdecydowanym. Niemniej muszę jeszcze swoje trzy grosze dorzucić.
Przede wszystkim, to generalnie przeciwmgielne do dziennych nie wolno adaptować (akurat teraz mam na myśli np. moją O2), gdyż nie mają homologacji świateł dziennych [czyli wybite oznaczenie "RL" bądź "DRL" na kloszu lampy]. A co do parametrów świecenia, to próbuję znaleźć fragment rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdu i tam było to dokładnie opisane (poza parametrami i wymiarami) i tak: cytując na bardzo szybko znaleziony fragment z forum Megane:
(...)Przypominam iż światła do jazdy dziennej, są to światła barwy białej o mocy świecenia od 400 do 800 kandeli.(...)
Temat uwazam za zamkniety i prosze nie siac plotek. Jesli nie rozumiemy danego zapisu z ustawy, prosze przeczytac go nawet i 10 razy. Sam tak czasem robie, bo jezyk prawniczy ma swoj styl i nie kazdy w mig go rozumie.
Niestety czuję w kościach, że nie będziesz ostatni, który coś dorzuca od siebie :-) Ale zgadzam się, że pisma prawnicze trzeba czytać z uwagą. Od siebie dodam, że warto też przeczytać instrukcję do auta
ciekawe na ile te 400-800 kandeli będzie sie przekładac w % ustawienia świateł przeciwmgielnych w o2 przed FL w opcji ustawienia jako świateł dziennych. Chociaż i tak przy kontroli drogowej to kibel bo nie ma RL
co do ilosci kandeli to mozna to zmierzyc i sciemnic swiatla, co do znaczka z homologacja to jest to problem, tylko ze ppolicjant z lupa nie bedzie patrzyl i nie bedzie wiedzial czy fabrycznie tak bylo czy tez nie.
a na przeglad to mozna wylaczyc sobie. jak ktos znajdzie ten przepis o kandelach to niech wklei.
Przepis ECE-R87 (wyciąg) [edytuj]
Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 800 kandeli.
Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy 20 cm² (...)
Co do cytowanego przepisu ECE-R87, to strasznie chyba uwielbiacie tracić mój czas :P bo kupę czasu musiałem poświęcić na jego znalezienie Ale ponieważ sam wymagam dowodów, to postanowiłem go znaleźć. Jest on dostępny pod adresem http://www.unece.org/trans/main/wp29...gs/r087r2e.pdf [punkt 7 - INTENSITY OF LIGHT oraz punkt 8 - APPARENT SURFACE]. Z tego wynika, że ciuteńkę się machnęli w Wikipedii Generalnie warto przeglądnąć cały dokument - nie miałem pojęcia, że aż tyle można napisać o światłach dziennych :-) włącznie z tym jak mierzyć jasność światła i gdzie i pod jakim kątem ile światła ma lecieć ....
A od siebie dodam tylko, że światla dzienne można używać TYLKO w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
jesli to tyczy sie tez Polski, no to luz, a jesli dzienne w warunkach normalnej przejrzzystosci powietrza, to co przez to rozumiec? taka pochmurna pogoda i dżdżysta to jaka jest?
Wedlug tegoco tu napsiali: Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1.kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a.włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie.
Czyli suma sumarum, przy takiej pogodzie jak teraz mozna uzywac swiatel przeciwmgielnych nawet w dzien, razem lub osobno z mijania, zatem moga byc w chwili obecnej uzywane jako swiatla do jazdy dziennej. kandeli nikt nie mierzy a napewno nie mierzyli mojemu ojcu przez 20lat. Jakktos chce spelnic norme kandeli, to mozna ustawic Dimming (sciemnienie) w sterowniku elektryki.
Ponadto swiatla przecwmgielne fabryczne maja odpowiednia powierzchnie oraz sa zamontowane w odpowiedniej odleglosci od ziemi.
Ech cruz, masz rację i nawet poprałbym kilka Twoich argumentów. Ale niby tyle się opisałeś, a nie wiesz o jednej podstawowej sprawie, a mianowicie, że lampa świateł dziennych, to nie jest to samo co lampa świateł przeciwmgielnych!
Spójrz kiedyś chociażby na 'naszą' O2 FL - w lampie, którą uznajesz za przeciwmgielne, są DWIE żarówki i jedna z nich ma funkcję świateł dziennych, a druga przeciwmgielnych (to są CAŁKIEM inne żarówki i CAŁKIEM inne odbłyśniki). Spójrz na każdy samochód, który ma lampy do jazdy dziennej (i oczywiście homologację "RL"). To, że da się to uruchomić w naszych autach, to nie znaczy że jest to zgodne z prawem [ja na przykład zdaję sobie sprawę z tego, że mam to uruchomione niezgodnie z przepisami, ale w najgorszym przypadku po prostu włączę podczas kontroli światła mijania i pojadę dalej].
Jeśli jest pochmurno, bądź pada choćby lekki deszcz - masz obowiązek włączyć światła mijania. A jeśli dalej potrzebujesz dowodów, bądź konkretnego określenia kiedy ma się włączać te światła, to pojeździj trochę samochodem z zainstalowanym czujnikiem zmierzchu - tam jest tak nastawiona czułość, żeby w sam raz uruchamiać światła mijania.
Zamieszczone przez cruz
(...)Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1.kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a.włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie.
Bardzo to wygodne z Twojej strony, że wrzucasz deszcz i mgłę do jednego worka i interpretujesz to jako zielone światło do używania przeciwmgielnych. Nie chce mi się już szukać konkretnego przepisu, w którym to jest napisane, więc przeglądnąłem pierwszy link z googli: http://kraj24.pl/motoryzacja/1488_sw...dy_uzywac.html
Prawo zezwala na używanie świateł przeciwmgielnych tylko w przypadku zaistnienia takiego zjawiska atmosferycznego, jakim jest mgła. Używanie tych świateł w innych warunkach jest karane. Najistotniejsze jest jednak to, że nieuzasadnione włączanie tych świateł stanowi realne zagrożenie dla kierowców jadących z naprzeciwka.
- Przednich świateł możemy używać wyłącznie wtedy, gdy zezwalają na to odpowiednie znaki drogowe lub gdy jest mgła. Tylnie natomiast, gdy widoczność będzie ograniczona na odległość mniejszą niż 50 metrów. Gdy jest większa należy natychmiast wyłączyć światła przeciwmgielne. Każdy z prawem jazdy powinien mieć wyczucie odległość - informuje Marek Rupenal z wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie.
Kodeks drogowy przewiduję karę za to wykroczenie. Jest nią mandat w wysokości 100 złotych oraz dwa punkty karne.
Nieświadomi kierowcy często mylą światła przeciwmgielne z tradycyjnym oświetleniem. W ten sposób mają niemal cały rok włączone halogeny. To one właśnie stwarzają zagrożenie dla uczestników ruchu. Wytwarzają białą ścianę światła, która oślepia innych kierowców.
Od siebie dodam jeszcze, że przepisy prawa o ruchu drogowym dopuszczają użycie tych świateł także w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od zmierzchu do świtu na odpowiednio oznaczonej drodze krętej (art.51 ust. 5).
Przedstawię Ci interpretację tego co napisałeś: Jeśli jest mgła, bądź pada deszcz, bądź występują inne opady atmosferyczne, to masz obowiązek włączyć albo światła mijania, albo mijania+przeciwmgielne. Ale jakie włączysz zależy właśnie od tych warunków. Innaczej tłumacząc: jeśli robisz ciasto na naleśniki i jest go za mało, bądź jest za gęste lub za rzadkie musisz dolać mleka/wody, dosypać mąki, lub jedno i drugie równocześnie. Zależy od okoliczności.
A jeszcze odnosząc się do tego co napisałeś - cytowałem już gdzieś co najmniej ze dwa razy (i podałem linka do tego) rozporządzenie o technicznych warunkach pojazdu, gdzie jest napisane, że światła przeciwmgielne nie mogą się włączać bez pozycyjnych czy mijania.
MOTTO:
Jeśli jest mgła, bądź ULEWNY (bardzo ulewny!) deszcz, który powoduje, że pomijając Twoją duszę rajdowca powoduje u Ciebie fakt, że ze względu na bezpieczeństwo zwalniasz do 40km/h (lub mniej) bo nic nie widzisz przed sobą [to tylko taka moja metafora], to jesteś usprawiedliwiony z używania przeciwmgielnych. Jeśli jednak jest zmrok, deszczyk sobie pada itp. to nie wolno Ci włączać przeciwmgielnych.
Pocieszę Cię - też się myliłem pisząc, że tryb amerykański w moim aucie jest legalny :-)
C - tylne światła pozycyjne
D - światła przeciwmgielne przednie
E - światła przeciwmgielne tylne
F - światła dzienne - oddzielna, homologowana lampa
Legalne jest używanie:
- w dzień, świeci słońce A+C lub F
- w dzień, pada deszcz A+C
- w dzień, mgła, widoczność < 50m A+C+E+D
- w dzień, kręta droga, A+C+E
- w nocy, A+C
- w nocy, A+C
- w nocy, mgła, widoczność < 50m A+C+E+D
- w nocy, kręta droga, A+C+E
Komentarz